اخبار اسفند ماه 85 - تیم تخصصی ریاضی امید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز: سه شنبه 103 فروردین 28

سلام دوستان بزرگوار.خبر خوشحال کننده ای برای همه ریاضی دوستان در سرتاسر جهان طی یکی دوروز گذشته منتشر شده است...

نابغه روسی دکتر گریگوری پرلمن سرانجام موفق شد  حدس ریاضی دان بزرگ فرانسوی،جولز هنری پن کاره را پس از یک قرن تلاش جامعه ریاضی دنیا به اثبات برساند.حدس جولز هنری که حتی تصور آن برای ریاضی دانان نیز بسیار مشکل است  درباره شکل احتمالی کائنات می باشد.

سه سال پیش گریگوری پرلمن معروف به "گریشا" ریاضی دان روسی در سن پیترزبورگ ادعا کرد که مساله معروف و رام نشدنی ریاضی ،معروف به حدس پن کاره را حل کرده است. وی پس از قرار دادن چند مقاله کوتاه در اینترنت و چند سخنرانی اجمالی در دانشگاه های آمریکا او به طور غیر منتظره در بهار 2003 به وطنش بازگشت.اما نکته جالب این است که اکنون همه دنبال پرلمن هستند ،چرا که قرار است 3شنبه آینده(22 آگوست) جایزه فیلد(field)که به نوعی نوبل ریاضیات محسوب می شود را دریافت کند.

از سال 2002وبا یافتن پاسخ " حدس پن کاره " توسط پرلمن  ، مساله ای که باهوش ترین نوابغ ریاضی دنیا را از یک قرن پیش تاکنون  به چالش گرفته بود و  همه عالم ریاضیات را شگفت زده کرد،هیچ کس تاکنون نتوانسته است ایرادی به اثبات نابغه روسی وارد کند و شرایط روز به روز برای رسیدن ریاضی دانان جهان به وفاقی جمعی در مورد حل آن به بهترین نحو تغییر کرده است، تا جایی که اکنون همگان بزرگترین جایزه ریاضی را حق مسلم  او می دانند.جامعه ریاضی دنیا اقدام گریگوری را انقلابی در علم توپولوژی می دانند.اما نکته ای که همه را متعجب کرده این است که پرلمن اعلام کرده است که مدال فیلد و نیز جایزه 1 میلیون دلاری که توسط موسسه خصوصی آمریکایی تحقیقات در ریاضی"کلی"برای این حل این مساله در نظر گرفته شده است را رد خواهد کرد.مسکو نیوز اقدام پرلمن را غیر عادی و خلاف عرف بیان کرد و از این لحاظ  شخصیت او را با "جان نش"ریاضی دان خوش قریحه آمریکایی که سرگذشت زندگی او در فیلم یک ذهن زیبا به تصویر کشیده شد مقایسه کرده است.پرلمن عنوان کرده است حل کردن مساله خود جایزه بزرگی برای او بوده است و او نیازی به جوایز دیگر ندارد.مدال های جشنواره فیلد که هر 4 سال یکبار توسط کمیته اجرایی اتحادیه جهانی ریاضی در دانشگاه پرینستون آمریکا اعطا می شود،طبق قوانینی فقط به ریاضی دانانی که در سال اهدای جایزه کمتر از 40 سال سن دارند داده می شود و از آنجایی که در ماه ژوئن امسال پرلمن وارد 40 امین بهار عمر خویش شده است ،قطعا این آخرین فرصت او برای دریافت مدال فیلد است،جایزه ای که معادل جایزه نوبل درریاضی می باشد.!!!!!!!

در همین راستا اظهارات سخنگوی موسسه خصوصی کلی((Clay که سال گذشته 1 میلیون دلار را برای هر یک از 7 مساله موسوم به "مسائل هزاره"در نظر گرفته بود چنین است:" هنوز دو سال برای بررسی کار دکتر پرلمن زمان لازم است.اما او احتمالا این جایزه را دریافت خواهد کرد.اما اگر او واقعا" این پول را رد کند آن گاه اوضاع پیچیده و غیر قابل باور خواهد شد."

دکتر پیرلمن در سال 1976 میلادی در سن پیترزبورگ مهم ترین بندر اتحادیه جماهیر شوروی (روسیه فعلی) به دنیا آمد.از همان ابتدا به عنوان یک پسر نابغه وارد مدرسه ای شد که به ریاضی و فیزیک اختصاص داشت .در سن 16 سالگی  یعنی در سال 1982 مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را با کسب نمره کامل از آن خود کرد.او پیش از حل مساله مشهور خود یکبار دیگر نیز جایزه ای را که در یکی از جشواره های معتبر ریاضی دنیا از آن او شده بود ،به دلیل صالح ندانستن کمیته داوری مسابقات رد کرد.

واما حدس پن کاره چیست؟ در سال 1904 پن کاره ریاضی دان معروف فرانسوی با نوشتن مقاله ای حدسی را ارائه کرد که در آن شکل کلی کائنات را با  شرح رابطه میان اشکال ،فضاها و سطوح مطرح شده بود.برا ی جزئیات این حدس که به طور گسترده ای با مباحثی از هندسه منیفلد ارتباط دارد و به همین دلیل از آوردن آن در این مقاله خودداری شده ،  می توانید به سایت mathworld مراجعه نمائید(لینک مربوطه در پایین صفحه گذاشته شده است).

در پایان امید است که ریاضی دانان ایران نیز روزی در تولید این علم شیرین  همچون نیاکان خود خیام و خواجه نصیر الدین طوسی در عرصه جهانی نقشی ایفا کنند.!!!!!!



منابع استفاده شده و لینک های مربوطه:

1)http://www.mosnews.com/news/2006/08/16/perelman.shtml

2)http://www.guardian.co.uk/science/story/...ss&feed=18

3)http://www.telegraph.co.uk/news/main.jht...aths17.xml

4)http://normblog.typepad.com/normblog/200...proof.html

5)http://www.indiadaily.com/breaking_news/77619.asp



  • کلمات کلیدی : اخبار
  • نوشته شده توسط انجمن علمی ریاضیات کاربردی در دوشنبه 86/1/6 و ساعت 5:57 عصر | نظرات دیگران()

    با سلام خدمت کلیه بازدیدکنندگان عزیز:

    امسالم عین سالهای گذشته گذشت و کسانی به جمع ما اضافه شدند و کسانی هم مارو ترک کردند. به تمام کسانی که به ما پیوستن سلام عرض می کنم و برای کسانی که مارو ترک کردن آرزوی موفقیت می کنیم.

    و در آخر سال نو را بر همه بچه های ریاضی و غیر ریاضی تبریک می گیم.
    سال خوبی رو در پیش داشته باشید.



  • کلمات کلیدی : خدمات
  • نوشته شده توسط انجمن علمی ریاضیات کاربردی در جمعه 85/12/25 و ساعت 2:1 عصر | نظرات دیگران()

    طبق بخشنامه ای که از سازمان مرکزی برای کلیه مراکز دانشگاههای پیام نور ارسال شده است از نیمسال دوم سال جاری، کلیه دروس پیش دانشگاهی در دانشگاه های پیام نور حذف می شوند.
    لازم به ذکر است، کسانی که در این دروس مردود شده اند لازم نیست این دروس را دوباره انتخاب کنند.



  • کلمات کلیدی : اخبار
  • نوشته شده توسط انجمن علمی ریاضیات کاربردی در چهارشنبه 85/12/16 و ساعت 3:39 عصر | نظرات دیگران()
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روشهای انتگرالگیری
    تیم تخصصی ریاضی امید
    ریاضیات و عملیات نظامی
    طنز توابع
    تست ریاضی روانشناسانه
    گرایشهای ریاضیات کاربردی و محض
    وضعیت شما در کلاس چطوره؟
    مشاهیر ریاضی
    هرگز نمی توان همه چیز را ثابت کرد
    چرا باید ریاضی بخوانیم؟
    نوار موبیوس
    قوانین مورفی:
    اعجاز قرآن و شگفتی عدد 19
    مطالب مفید وبلاگ اینجاست
    رشته دانشگاهی ریاضی
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    بالا