جوایز ریاضی - تیم تخصصی ریاضی امید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 11

یکی از دوستان اطلاعات بیشتری در مورد جایزه فیلدز خواسته بود.

وقتی داشتم دنبال اون اطلاعات می گشتم به اطلاعات زیر برخوردم. فکر می کنم دونستن مفید باشه.

در مورد کسانی که جایزه رو نگرفتند اونطور که خودم یادمه گریشا پرلمن این جایزه رو نگرفت. فکر می کنم به این دلیل که معتقد بود اون تنها کسی نبوده که وری اون مساله کار کرده بود.

باز هم دنبال اطلاعاتی راجع به فیلدز م یگردم.

جوایز ریاضی در سال 2005

جوایز استیل 

انجمن ریاضی امریکا هر ساله سه جایزه به نام جوایز استیل (Leroy P.Steel Prizes) در زمینه های ((مجموعه آثار و خدمات))،((اثر تحقیقی عمیق و درون ساز))،((اثر توصیفی)) اعطا میکند.در سال 2005، ایزرائیل گلفاند به خاطر آثار متنوع و عمیقی که خود همکارانش طی بیش از پنجاه سال در شاخه های مختلف ریاضیات پدید آورده اند جایزه مجموعه آثار و خدمات را به خود اختصاص داد.گلفاند در اوکراین فعلی متولد شد و بیش از پنجاه سال استاد دانشگاه مسکو بود.او آثار مهمی در جبر باناخ،معادلات دیفرانسیل جزئی،جبر های لی بینهایت بعدی،هندسه انتگرال،تبدیل رادون،و کاربرد های گوناگون ریاضیات دارد.جایزه ی اثر تحقیقی عمیق و درون ساز به رابرت لنگ لندز به خاطر مقاله ی معروف سال 1970 او که در آن ((برنامه لنگ لندز)) مطرح شد تعلق گرفته است. این دستاورد نقطه ی عطفی در نظریه ی نوین اعداد محسوب می شود.جایزه ی اثر توصیفی به برانکو گرونباوم اهدا شد.اثر مورد نظر،کتاب چندبرهای محدب(Convex Polytopes) اوست که در 35 سال اخیر مرجع اصلی و سرچشمه ی بسیاری از تحقیقات ذی ربط در رشته های مختلف ریاضی بوده است.

جایزه ی ولف 

جایزه ی ولف سال 2005 به مبلغ مجموعا صد دلار مشترکا به گرگوری مارگولیس و سرگی نویکوف اهدا شد.هر دو ریاضیدان از برندگان پیشین مدال فیلدز،روسی تبار،و در حال حاضر مقیم آمریکا هستند.مارگولیس به مناسبت آثارش در جبر و جبر هندسی و نویکوف به خاطر کارهایش در توپولوژی و فیزیک ریاضی شهرت دارند.
 

جایزه ی کول در نظریه اعداد 

جایزه  ی کول در نضظریه ی اعداد که در حال حاضر هر سه سال یکبار اهدا می شود امسال به پیتر سرنک تعلق گرفته است.سرنک که در آفریقای جنوبی متولد شده است اکنون استاد دانشگاه  پرینستون است .چند مقاله ی مهم تحقیقی سرنک و دوستانش در نظرهی تحلیلی اعداد و کتابی که با همکاری نیکولاس کاتس نوشته است،جزو مواردی است که به خاطر آنها جایزه به او اهدا شد.

جایزه ی بوشر 

جایزه ی  بوشر نیز هر سه سال یکبار اهدا می شود که امسال به فرانک مرل از فرانسه تعلّق گرفته است.در اعطای این جایزه چند اثر مهم مرل در معادلات دیفرانسیل جزئی غیر خطی مورد توجه کمیته ی جایزه بوده است.

 جایزه ی برگمن 

این جایزه معمولا هر سال برای بزرگداشت خاطره ی استفن برگمن به ریاضیدانی اعطا می شود که در رشته هایی که برگمن در آنها تحقیق کرده بود پژوهشهای مهمی کرده باشدوجایزه ی برگمن در سال 2005 به الایاس  استاین استاد دانشگاه پرینستن تعلّق گرفته است.استاین در زمینه های مختلف آنالیز حقیقی و مختلط و آنالیز همساز آثار مهمی دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید، سخنگوی کنگره جهانی ریاضیات که برپاکننده مراسم اهدای جایزه بود، این خبر را اعلام کرد.این دانشمند روس راه حل مسئله غامض ریاضی معروف به «حدس پوان کر» را کشف کرده و شایسته دریافت این جایزه معرفی شده است.پرلمن در مصاحبه با روزنامه آمریکائی نیویورکر علت قبول نکردن جایزه خود را «بی فایده» خواندن این پاداش ذکر کرده است. مدال فیلدز ،جایزه ای است که هر چهار سال یک بار به بهترین ریاضی دان جهان اهدا می شود.
این جایزه که همتراز جایزه نوبل ریاضی است، علاوه بر پرلمن به سه تن دیگر از ریاضی دانان برجسته جهان اهدا شد که این سه جوائز خود را دریافت کردند. «خوان کارلوس» پادشاه اسپانیا جوائز برگزیدگان را اهدا می کرد. علاوه بر پرلمن، سه دانشمند دیگر شامل «واندولن ورنر» از فرانسه ، «ترنس تائو» از استرالیا و «آندری اوکونکوف» از روسیه نیز این جایزه را دریافت کردند.

خبرگزارى جمهورى اسلامی (ایرنا)



  • کلمات کلیدی : ریاضی
  • نوشته شده توسط انجمن علمی ریاضیات کاربردی در شنبه 87/2/28 و ساعت 3:50 عصر | نظرات دیگران()
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روشهای انتگرالگیری
    تیم تخصصی ریاضی امید
    ریاضیات و عملیات نظامی
    طنز توابع
    تست ریاضی روانشناسانه
    گرایشهای ریاضیات کاربردی و محض
    وضعیت شما در کلاس چطوره؟
    مشاهیر ریاضی
    هرگز نمی توان همه چیز را ثابت کرد
    چرا باید ریاضی بخوانیم؟
    نوار موبیوس
    قوانین مورفی:
    اعجاز قرآن و شگفتی عدد 19
    مطالب مفید وبلاگ اینجاست
    رشته دانشگاهی ریاضی
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    بالا