بیانات رئیس جمهور در باره ریاضی - تیم تخصصی ریاضی امید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

رئیس جمهور در پیامی به کنفرانس بین‌المللی ریاضی ایران، بی‌علاقگی جوانان و دانشجویان به ریاضیات را موجب سطحی‌نگری به جای تعمق و ژرف اندیشی دانست.
به گزارش دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در این پیام که صبح امروز شنبه در تبریز آغاز شد،تصریح کرد:امروز که علوم مختلف و فناوری‌های نوین، عرصه‌های مختلفی را پیش روی بشریت گشوده‌اند،درک جایگاه ریاضیات به مثابه علوم مادر، آسانتر است و توجه خاص به آن ضرورت بیشتری یافته است، باید مراکز علمی و پژوهشی در این امر سرمایه گذاری بیشتری کنند و نگذارند تصور انتزاعی بودن این علم بر اذعان جوانان تاثیر بگذارد و ریاضیات را از حلقه انس و علاقه جوانان و دانشجویان خارج کند،که در این صورت تعمیق و ژرف اندیشی جای خود را به سطحی نگری خواهد داد و علوم و فناوری‌های دیگر از زایش عقیم خواهند شد.
رئیس جمهور برگزاری سی و هفتمین کنفرانس ریاضی ایران را فرصتی ارزشمند برای قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و خدمات دیرین علمی عالمان و دانشمندان ریاضی دانست و افزود:خداوند بزرگ را سپاس می‌گویم که بر تارک ایران عزیز ما نام دانشمندان بزرگ ریاضی که ویژگی‌ ممتاز آن جامعیت در علوم دقیقه بوده و از اندیشه عمیق برخوردار بوده‌اند و در راهگشایی ذهنی، خدمات بزرگی به بشریت نموده‌اند، می‌درخشد. متون تاریخی مشحون از نام این بلند آوازگان و آثار ماندنی و تالیفات جاودانه آنان است.اکنون با سرافرازی اعلام می‌کنم که در ایران عزیز اسلامی ما،امروز نیز دانشمندان ریاضی و اندیشمندان صاحب نظر در این علوم،فراوانند و این کنفرانس نیز نمادی از این جمع فرهیخته و صاحب نظر است.
رئیس جمهور در بخش دیگر پیام خود تصریح کرده است:علاوه بر آن، استعدادهای بالقوه این سرزمین فراوانند که باید با همت شما شکوفا شوند و این قوه به فعلیت درآید. کشور ما این استحقاق تاریخی را دارد که در جایگاه بلند همه علوم تکیه زند و بدرخشد، چنانکه در علوم ریاضی می‌درخشد. بدون تردید برگزاری این کنفرانس علاوه بر اینکه بستری برای شکوفایی و رشد دانش ریاضی محسوب مى شود، زمینه ساز برقرارى ارتباط بین ریاضى دانان داخل از یک سو و ریاضى دانان داخلى و خارجى از سوى دیگر است، که در نهایت به تبادل اطلاعات علمى و احیاناً تشکیل گروه‌هاى تحقیقاتى مى انجامد و مى تواند زمینه ساز همکارى مشترک علمى باشد.
وی با تاکید بر این که در گذشته اى نه چندان دور، علوم ریاضى در حوزه‌هاى دینى ما نیز مورد توجه قرار داشته است و فقیهان و فیلسوفان بزرگى پرورش یافته‌اند که در ریاضیات و نجوم و هیئت نیز صاحب نظر بوده‌اند و امروز جامعه ما از خوان معرفت آنان بهره مى جویند، تصریح کرد: در آموزش ریاضى باید به طراحى، تدوین و نوسازى شیوه‌هایى بیندیشیم تا دانش آموزان را از آغاز تحصیل به فهم واقعى ریاضیات رهنمون سازد و در عین پرهیز از افراط و تفریط، ارتباط این علم با رشته‌هاى دیگر و کاربردى بودن آن و ارتباط آن با مظاهر زندگى نیز ملموس باشد. در این جهت باید با پرهیز از جزم اندیشى و طرح ابهامات غیر ضرورى و اعمال روش‌هاى آموزشى کهنه و غیرعلمى، روش آموزش را آسان نموده تا استعدادهاى برجسته جذب این شاخه مهم از علوم پایه شوند.
احمدی نژاد افزود: نباید تصور شود که علوم ریاضى خشک و بى روحند و فقط به روابط عادى مى‌اندیشند و با فرهنگ جامعه ما که مهرورزى، زیبایى و عشق ورزیدن خصیصه آن است، بیگانه مى‌باشند. ریاضیات نیز مخلوق خداوند متعال است و زیبایى‌هاى خاص خود را دارد و تفسیر بسیارى از پدیده‌ها فقط با ریاضیات ممکن است.
رئیس جمهور در بخش پایانی پیام خود تصریح کرد: حسب نظر بعضى از ریاضى‌دانان، ریاضیات حقیقتى است که مابه‌ازاى خارجى در عالم دارد و تکامل بشرى شمه‌اى از آن «بالفعل مکشوف» است و در آینده نیز بخش‌هاى دیگرى کشف خواهد شد،ریاضى دانان نیز انسانهاى لطیف القلب هستند که لطافت روح آنان در اشعارى که سروده‌اند و یا هنرى که خلق کرده‌اند یا عرفانى که به آن مألوفند، هویدا است.ابعاد مختلف وجود انسان توانسته است دین، علم، عرفان و عقل را در هم آمیزد و انسان را به سوى کمال و تعالى مطلق که خداى علیم و حکیم، سمیع و بصیر، لطیف و خبیر است، رهنمون شود.



  • کلمات کلیدی : اخبار
  • نوشته شده توسط انجمن علمی ریاضیات کاربردی در پنج شنبه 86/1/16 و ساعت 2:16 عصر | نظرات دیگران()
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روشهای انتگرالگیری
    تیم تخصصی ریاضی امید
    ریاضیات و عملیات نظامی
    طنز توابع
    تست ریاضی روانشناسانه
    گرایشهای ریاضیات کاربردی و محض
    وضعیت شما در کلاس چطوره؟
    مشاهیر ریاضی
    هرگز نمی توان همه چیز را ثابت کرد
    چرا باید ریاضی بخوانیم؟
    نوار موبیوس
    قوانین مورفی:
    اعجاز قرآن و شگفتی عدد 19
    مطالب مفید وبلاگ اینجاست
    رشته دانشگاهی ریاضی
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    بالا